Internationale Vrouwendag
Zondag 8 maart 2009

Stichting SCAN en het Centrum voor Diversiteit hebben op zondag 8 maart samen in de grote zaal van de Luciushof te Heerlen, een feest georganiseerd ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag. Er werden een aantal lezingen rondom de Vrouwendag gegeven. Daarnaast konden gasten deelnemen aan een workshop, muziek beluisteren, een film bekijken of dansen. En natuurlijk waren er ook exotische versnaperingen. Het hoogtepunt van de dag was de uitreiking van de jaarlijkse waarderingsprijs. Stichting SCAN reikt deze prijs uit aan een vrouw die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt. Dit jaar werd de waarderingprijs uitgereikt aan mevrouw Shyma Housseini. Zij kreeg de prijs omdat zij zich heel erg inzet voor haar gezin, een goede en zorgzame buurvrouw is voor haar buren en daarnaast ook een actief lid van de Stichting SCAN is. Zij laat daarmee zien wat goed burgerschap in Heerlen en in Voerendaal kan betekenen en is daarmee een voorbeeld voor anderen.

Op het programma van deze dag stond ook een inleiding door Zohra Rouah van de Stichting Vrouw en Welzijn Limburg. Ze sprak over het onderwerp: "Het bespreekbaar maken van ontwikkelingen rondom vrouwenkwesties in het kader van bewustwording".

De workshop werd verzorgd door Hilde van der Vorst (Talent in Beweging) en had als thema: "Kracht van de vrouw: verbaal en non-verbaal communiceren" . 25 vrouwen namen hieraan deel. Het programma werd afgesloten met de volgende aanbeveling: "Bewustwording van de kracht van vrouwen vindt plaats door opvoeding en scholing waardoor vrouwen zich steeds verder kunnen ontwikkelen".