Café Mondiaal over onderwijs
Maandag 18 mei

Op maandag 18 mei vond de tweede aflevering van Café Mondiaal plaats. Café Mondiaal is één van de activiteiten die georganiseerd worden in het kader van de campagne Heerlen Millenniumgemeente. Op deze avonden wordt de aandacht voor de millenniumdoelen gecombineerd met lekker eten, muziek en poëzie.

De tweede editie was in ’t Fieljaal op het Pancratiusplein in Heerlen. ’t Fieljaal serveerde voor de gasten een heerlijke aspergesalade.

De avond stond in het teken van het tweede millenniumdoel: alle jongens en meisjes naar school. Midas Verheijden interviewde drie mensen die in Heerlen actief zijn om dit doel te bereiken, vooral in gebieden waar nog veel kinderen niet naar school gaan. Ali Daliry van het Solidariteits Comitee Afghanistan Nederland vertelde over de scholen die zij bouwen in Afghanistan. Hun werk is vooral zo belangrijk omdat zeker voor meisjes de mogelijkheden voor onderwijs heel gering zijn. Voor de Stichting Andreas-Taiama was Jacques Zenden aanwezig. Hij vertelde over hun band met een vrouwenorganisatie in Sierra Leone. Heerlen steunt een scholingsprogramma voor jonge vrouwen van deze organisatie. Peter Hagendoorn van de Stichting Kinderprojecten Guatemala wil de leefomstandigheden van kinderen in Guatemala verbeteren. Zij bouwen een basisschool in Alotenango, een bergdorp in de omgeving van Antigua. Alle drie geïnterviewden vonden het belangrijk de relatie met hun partners geen eenrichtingsverkeer zijn. Het gaat ook om uitwisseling van ervaringen. Lees meer over deze boeiende projecten die meehelpen om de tweede millenniumdoelstelling dichterbij te brengen op de websites van de organisaties:

www.stichtingscan.com
www.kinderprojectenguatemala.nl
www.taiama-andreas.org

Na het gesprek betraden Paul Logister en Ralph Winkler, ofwel het duo Hey Angie, het podium. Zij brachten vooral songs van Beatles en Rolling Stones, maar ook Waterloo van Abba kwam voorbij. Het poëtische deel van de avond kwam van dichter Harrie Sevriens. Hij presenteerde een aantal van zijn puntige gedichten over kroegleven en relaties. Soms vrolijk maar vaak ook met een zwarte kijk op zijn onderwerpen.

Al met al was het een boeiende avond, waarin we op een leuke en ontspannen manier een serieuze boodschap kregen: samen zijn we verantwoordelijk voor een betere wereld.